Gezamenlijk hebben Airbus en Boeing de afgelopen jaren, bestellingen voor
bijna zevenduizend brandstofzuinige toestellen binnengesleept. Zij laten
weten dat het orderboek voor de komende drie jaar vol is en zij kijken naar
manieren om ook aan de nieuwe vraag te voldoen. Die is voornamelijk
afkomstig uit Europa.

Maar dat kan binnenkort allemaal veranderen nu de olieprijs record na record
breekt.

Sommige luchtvaarders nemen maatregelen om de kosten het hoofd te
bieden. JetBlue Airways en Delta Air Lines overwegen daarom orders bij deze
vliegtuigbouwers te schrappen.

Het orderboek van de fabrikanten bedraagt tot nu toe meer dan 500 miljard
dollar. De misgelopen omzet bij afzeggingen van grote orders kan oplopen tot
tientallen miljarden dollars. Hierdoor kunnen ook producenten van motoren en
overige vliegtuigonderdelen de druk op de marge voelen.

Volgens functionarissen van Boeing en Airbus-moeder EADS (European
Aeronautic Defence & Space) zijn het voornamelijk Amerikaanse
luchtvaartmaatschappijen die hun orders willen opschorten of afzeggen.

Onder meer Continental Airlines en US Airways hebben relatief grote orders
uitstaan en zijn contractueel verplicht deze toestellen daadwerkelijk af te
nemen. In dergelijk gevallen gaan maatschappijen er soms toe over de
toestellen door te verkopen. Zo heeft Delta Airlines al een koper voor 34
van de 36 eerder door de luchtvaartmaatschappij bestelde vliegtuigen.

Volgens EADS zijn er signalen dat Europese en bijvoorbeeld Indiase
luchtvaartmaatschappijen dezelfde problemen kennen. Maar de bouwer stelt tot
nu toe geen enkele afzegging van orders binnen te hebben gekregen.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl